Alfred Sisley (1839 – 1899)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Samen met Claude Monet, Pierre Auguste Renoir, Paul Cézanne, Edgar Degas, Armand Guilllaumin en Berthe Morisot, exposeerde Alfred Sisley in het voorjaar van 1874 aan de Boulevard des Capucines nr 35, het pas leegstaande atelier van de fotograaf Nadar.

Alfred Sisley, Rivier, stoomboot en brug, 1871, olieverf op doek, privécollectie
Alfred Sisley, Rivier, stoomboot en brug, 1871, olieverf op doek, privécollectie

De meeste van de genoemde kunstenaars bewonderden het werk van Gustave Courbet en Édouard Manet, die menigmaal voor controverse zorgden op de officiële Salontentoonstellingen van Parijs. Het was misschien wel de eerste keer dat het werk van de impressionisten, zoals ze vanaf toen genoemd werden, op een tentoonstelling goed tot zijn recht kwam. Voor deze tentoonstelling was het werk van de deelnemers herhaaldelijk voor de salon afgewezen. In de gevallen dat het werk wel was geaccepteerd, werd het op een onopvallende manier gepresenteerd, bijvoorbeeld in een donkere hoek van de tentoonstellingsruimte. Voordat de groep bekend stond onder de naam impressionisten, schaarden zij zich onder de Société Anonyme des Artistes Peintres, Sculpteurs, Graveurs, etc., waar naast Sisley ruim vijftig andere kunstenaars toebehoorden. De leden van deze groep gingen bewust anders werken dan de door de Salonjury gewaardeerde manier. Tijdgenoten, zoals de naturalisten, gaven de natuur precies zo gedetailleerd en scherp weer als een foto. Sisley en de andere landschapskunstenaars van het impressionisme, zoals Monet en Pissarro, waren vooral gefascineerd door de constante veranderingen, die waar te nemen zijn in de visuele wereld. Deze veranderingen als gevolg van de werking van het licht, probeerden zij te vangen door op een meer spontane, schetsmatige manier te werken.

Albert Sisley was een zoon van Engelse ouders. Hij was in 1839 geboren in Parijs, maar keerde daar pas in 1862 vanuit Londen terug. Vanaf dat moment begon hij zich op de schilderkunst toe te leggen en hij ging daarvoor in de leer bij de historieschilder Charles Gleyre. Daar leerde hij Monet en Frédéric Bazille kennen. Sisley was in de eerste plaats landschapschilder en liet zich inspireren door landschapschilders van de Engelse romantiek, onder wie William Turner en John Constable. Voor het landschap zelf ging hij de natuur in en maakte zijn schetsen ‘en plein air’, in het bos van Fontainebleau, samen met Monet en Renoir. Het schilderen in de buitenlucht werd, mede dankzij de uitvinding van de verftube, al eerder toegepast door de schilders van de School van Barbizon, halverwege de negentiende eeuw. Evenals Monet werd Sisley aangetrokken door het water. Hij schilderde vooral riviergezichten en woonde ook dichtbij de rivier de Seine. Kenmerkend voor zijn werk is de toepassing van ingetogen grijstonen, in vergelijking met de overwegend zonovergoten taferelen van de hand van Monet.
Sisley heeft niet bijzonder veel erkenning genoten tijdens zijn leven, maar tegenwoordig geldt hij als een zeer belangrijke vertegenwoordiger van het impressionisme.