Albert Marquet (1875 – 1947)

1400+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
  

Hij stond weliswaar samen met Matisse aan het begin van het fauvisme, maar liet deze schilderstijl alweer snel achter zich. Zijn kleurgebruik werd minder heftig en ook zijn penseelvoering werd meer gecontroleerd in vergelijking tot die van de fauvisten.

Albert Marquet, Unloading sand, 1902, olieverf op doek, 32 x 46 cm, privécollectie
Albert Marquet, Unloading sand, 1902, olieverf op doek, 32 x 46 cm, privécollectie

Op vijftienjarige leeftijd vertrok Marquet vanuit Bordeaux naar Parijs om daar te studeren. Hij raakte bevriend met Matisse op de École des Beaux Arts in Parijs. Voor de Wereldtentoonstelling van 1900 decoreerden ze samen het Grand Palais. Al vanaf 1898 schilderden zij in een stijl die in 1905 de naam fauvisme kreeg toebedeeld. Zie in dit verband het experimentele Portret van Matisse, dat Marquet tijdens de jaren van hun vriendschap schilderde dat te zien is in het Musée des Beaux-Arts de Bordeaux. Op de Salon d’Automne werd het werk van beide kunstenaars getoond, samen met dat van onder andere Georges Rouault, André Derain en Maurice de Vlaminck. Het werk van Marquet betrof een naakt, getiteld Nu, dit fauve, welke hij al in 1898 had geschilderd. In een artikel van de criticus en journalist Louis Vauxcelles over deze tentoonstelling werd de groep kunstenaars als ‘fauves’ (vertaald: 'wilden') bestempeld.
Marquet, Matisse en Rouault waren leerlingen van Gustave Moreau, een kunstschilder die gerekend wordt tot het symbolisme. Over zijn leerlingen zei hij: “Ze zullen de schilderkunst vereenvoudigen.” Vergeleken met de andere fauvisten is de compositie en het kleurgebruik van Marquet meer ingetogen. Hij schilderde vooral havensteden, maar ook stadsgezichten en landschappen, die hij op zijn reizen door Europa en Noord-Afrika tegenkwam. Hij maakte deze reizen onder andere in het gezelschap van Charles Camoin en Matisse. Samen met Raoul Dufy schilderde hij in de omgeving van Le Havre, een grote Franse havenstad in Normandië, aan de monding van de Seine.
Wanneer Marquet echter in zijn woonplaats Parijs was, dan schilderde hij vooral de Seine, net als De Vlaminck, die ook zijn hele leven in de buurt van Parijs woonde. Na de korte fauvistische periode, gaat Marquet schilderen in een meer impressionistische stijl, atmosferisch, mistig en met een opvallende voorkeur voor grijstinten. Hij schilderde zijn geliefde rivier op verschillende tijden van de dag en tijdens alle seizoenen van het jaar, een aanpak die sterk doet denken aan die van Monet, Sisley en Pisarro, de bekende landschapschilders van het impressionisme. Na een kort ziekbed overleed hij aan kanker in 1947. Zijn leven lang bleef hij bevriend met Matisse, zijn schildermaatje van het eerste uur.