Albert Gleizes (1881 – 1953)

1100+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
    

De Franse kunstschilder Albert Gleizes was actief binnen se stroming van het kubisme. In het begin van zijn carrière schilderde hij echter in impressionistische stijl.

Albert Gleizes, Les Baigneuses, 1912, olieverf op doek, 105 x 171 cm, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs
Albert Gleizes, Les Baigneuses, 1912, olieverf op doek, 105 x 171 cm, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Parijs

Op negentienjarige leeftijd werkte hij in het bedrijf van zijn vader, een stoffenhandel welke zich tevens bezighield met de vormgeving van het interieur. Gleizes exposeerde voor het eerst bij de Société Nationale des Beaux-Arts in Parijs in 1902. In de twee jaren daarop exposeerde hij op de prestigieuze Salon d’Automne. Zijn impressionistische stijl ontwikkelde zich tot een meer gestructureerde stijl, waarin figuren teruggebracht werden tot geometrische vormen. In 1909-10 ontmoette hij geestverwanten als Henri Le Fauconnier en Jean Metzinger. Samen met de laatste bracht hij enkele jaren later het boek Du Cubisme uit. Hij schilderde net als Metzinger abstracte figuren in kubistische stijl, maar zijn werk bleef gerelateerd aan de zichtbare werkelijkheid. Zijn eerste solo-expositie werd gehouden in 1916 bij Galerie Dalmau te Barcelona. Omstreeks dat jaar was zijn stijl onderhevig aan verschillende invloeden welke hij opdeed tijdens reizen naar New York, Barcelona en Bermuda. Gleizes richtte in 1927 Moly-Sabata op, een utopische community van kunstenaars en ambachtslieden. De kunstenaar bleef gedurende zijn carrière altijd geïnteresseerd in het sociale aspect van kunst. Eerder, in 1906, had hij een dergelijke community opgericht genaamd Abaye de Créteil, welke twee jaar later door financiële problemen opgeheven moest worden. In 1932 bracht hij zijn boek La Forme et l’histiore uit, waarin hij Romaanse, Keltische en Oriëntaalse kunst behandelt.
In de laatste fase van zijn carrière volbracht Gleizes een aantal grote opdrachten. Zo vervaardigde hij in 1937-8 voor de 'Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne' te Parijs een monumentale muurschildering. Er zouden nog veel van dit soort werken volgen. In de laatste periode van zijn carrière schilderde hij bij voorkeur muurschilderingen, waarbij hij de schilderijen - die hij maakte op de schildersezel - enkel als voorstudie gebruikte. Aangezien hij een belangrijke sociale rol toedichtte aan de kunst, leek de meer publieke muurschildering hem meer geschikt als medium voor zijn kunstwerken. Een groot retrospectief van zijn werk werd gehouden in 1947 in de Chapelle du Lycée Ampère in Lyons. Gleizes overleed in 1953 te Avignon.