Albert Bierstadt (1830 – 1902)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
 

Albert Bierstadt, geboren in Duitsland, groeide vanaf zijn tweede levensjaar op in New Bedford, Massachusetts in de Verenigde Staten. Hij volgde vervolgens zijn opleiding aan de kunstacademie van Düsseldorf. De Duits-Amerikaanse kunstenaar schilderde vooral monumentale landschappen, welke niet een natuurgetrouw maar een geïdealiseerd beeld van de natuur geven.

Albert Bierstadt, California Spring, 1875, olieverf op doek, 138 x 214, Fine Arts Museum of San Francisco, San Francisco
Albert Bierstadt, California Spring, 1875, olieverf op doek, 138 x 214, Fine Arts Museum of San Francisco, San Francisco

Aanvankelijk was Bierstadt naar Düsseldorf vertrokken voor de lessen van de Duitse kunstschilder Johann Peter Hasenclever. Nog voordat hij in 1853 aankwam in Duitsland, overleed Hasenclever echter plotseling. En Bierstadt kreeg, anders dan verwacht, te maken met een groot aantal Amerikaanse kunstenaars aan de academie van Düsseldorf, zowel docenten als medestudenten. Hij raakte diep onder de indruk van de heroïsche landschappen van de Duitse kunstschilder Andreas Achenbach, één toonaangevend vertegenwoordiger van de Duitse romantiek van de Düsseldorfer School, en liet zich beïnvloeden door zijn stijl. Samen met de Amerikaan Worthington Whittredge trok hij omstreeks 1856 door Duitsland, Zwitserland en Italië. Bierstadt bewonderde ook het werk van de Engelse kunstenaar William Turner en zijn romantische stijl.
In 1857 keerde hij terug in New Bedford. Hij was voor het eerst succesvol met zijn monumentale schilderij van het meer van Luzern en de Zwitserse Alpen op de jaarlijkse tentoonstelling aan de National Academy of Design in New York in 1858. Zijn werk werd enthousiast ontvangen en hij werd benoemd tot erelid van de academie.
 

Albert Bierstadt, Indiaanse kano (Engelse titel: Indian Canoe), ca. 1886, olieverf op doek, 69.2 x 90.8 cm, Blanton Museum of Art, Austin, Texas
Albert Bierstadt, Indiaanse kano (Engelse titel: Indian Canoe), ca. 1886, olieverf op doek, 69.2 x 90.8 cm, Blanton Museum of Art, Austin, Texas

Bierstadt is vooral bekend geworden door zijn geïdealiseerde - en in die zin romantische - landschappen van het Amerikaanse Westen. Hij was lid van de Hudson River School, een groep landschapschilders uit het midden van de negentiende eeuw, welke hun inspiratie vonden in de stijl van de romantiek. Zijn werk had vooral aantrekkingskracht op grote Amerikaanse ondernemers, die de exploitatiemogelijkheden zagen van dergelijke landschappen, zoals de financiers van de Central Pacific Railroad.
Gedurende de laatste periode van zijn carrière werden de schilderijen van Bierstadt minder goed ontvangen en verkocht. In 1889 werd zijn werk zelfs geweigerd voor de Exposition Universelle te Parijs. Het werk, The Last of the Buffalo, werd door de jury te groot en bovendien te ouderwets bevonden. Toen de kunstenaar in 1902 overleed, was zijn roem zelfs min of meer uitgedoofd. Pas later, in de jaren zestig van de twintigste eeuw ontstond er opnieuw interesse voor zijn werk, toen zijn kleinere olieverfschetsen werden vertoond op exposities.