Episode van de aftocht uit Rusland (1835) - Joseph Ferdinand Boissard de Boisdenier

1200+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Joseph Ferdinand Boissard de Boisdenier (1813-1866), Episode uit de terugtocht vanuit Rusland, 1835, olieverf op doek, 160 x 225 cm, Musée des Beaux-Arts de Rouen
Joseph Ferdinand Boissard de Boisdenier (1813-1866), Episode uit de terugtocht vanuit Rusland, 1835, olieverf op doek, 160 x 225 cm, Musée des Beaux-Arts de Rouen
Kunstenaar Joseph Ferdinand Boissard de Boisdenier 
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode romantiek / 19e eeuw
Locatie / Museum Musée des Beaux-Arts
de Rouen
, Rouen, Frankrijk

Dit beroemde schilderij werpt een licht op de historisch dramatische terugtocht van het Franse Napoleontische leger, toen het overmoedig had geprobeerd van juni tot en met december 1812 Rusland en Moskou te veroveren. De winterse omstandigheden bleken een natuurlijke en niet te overwinnen vijand. Het tot dan toe nog onoverwinnelijke Franse leger kampte bovendien vanwege de enorme afgelegde afstand met logistieke problemen. De Franse soldaten stierven en masse van de kou en de honger. De mislukte veldtocht naar Rusland betekende de ommekeer in de oorlog van de Europese geallieerden tegen Napoleon.
Het schilderij Episode van de aftocht uit Rusland werd ruim twintig jaar later geschilderd door de Fransman Joseph Ferdinand Boissard de Boisdenier, een leerling van Antoine Jean Gros. De leermeester behoorde samen met Jacques-Louis David tot een groep selecte kunstenaars, die in de glorietijd de triomfen en macht van Napoleon hadden gevierd door indrukwekkende historische spektakelstukken, voor hem te schilderen. Voorbeelden daarvan zijn Napoleon op het slagveld van Eylau uit 1808 en Inwijding van keizer Napoleon en kroning van keizerin Joséphine uit 1806-07, die beiden in museum het Louvre in Parijs kunnen worden bewonderd.
Boissard de Boisdenier wist met zijn historiestuk Episode van de aftocht uit Rusland in de stijl van de romantiek een gevoelige snaar te raken bij het publiek van de Parijse salontentoonstelling van 1835. De Parijzenaren hadden allen familieleden verloren tijdens de laatste Napoleontische oorlogen. Het doek herinnerde op niet mis te verstane wijze aan de keerzijde van de machtswellust van Napoleon en groeide misschien juist daarom wel uit tot de publiekslieveling van het salonpubliek. Nu behoort het doek tot de absolute topstukken van het Museum voor Schone Kunsten in Rouen. [SK]