In de deur naar de tuin, de kunstenaarsvrouw (1897) - Laurits Andersen Ring

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Laurits Andersen Ring (1854-1933), In de deur naar de tuin, de kunstenaarsvrouw [Deense titel: 'I havedøren. Kunstnerens hustru'], 1897, olieverf op doek, 191 x 144 cm, Statens Museum for Kunst, Kopenhagen
Laurits Andersen Ring (1854-1933), In de deur naar de tuin, de kunstenaarsvrouw [Deense titel: 'I havedøren. Kunstnerens hustru'], 1897, olieverf op doek, 191 x 144 cm, Statens Museum for Kunst, Kopenhagen
Kunstenaar Laurits Andersen Ring
Land Denemarken (Scandinavië)
Stijl / Stroming / Periode realisme, symbolisme /
19e eeuw
Locatie / Museum Statens Museum for Kunst,
Kopenhagen

Vanaf 1893 was kunstenares Sigrid Kähler (1875-1923), dochter van de succesvolle Deense keramist en ondernemer Herman August Kähler, het vaste model van kunstschilder Laurits Andersen Ring. Ze trouwden in 1896. Zij was 21 en hij 42. Ring bloeide op door hun relatie. De kunstenaar bleek ineens zijn ware muze als kunstenaar te hebben gevonden. Lees hierover bij zijn meesterwerk Zomerdag op het Roskilde Fjord, dat hij schilderde in 1900. Op de wereldtentoonstelling van Parijs won hij datzelfde jaar een medaille voor dit charmante portret van Sigrid uit 1897, dat is getiteld In de deur naar de tuin, de kunstenaarsvrouw. We zien Sigrid letterlijk in de deuropening staan, ze is zwanger, daarachter ontwaren we een zomerse bloeiende tuin. Voor Ring was het meisje de weg naar het licht. In de tien jaar voor hij haar kende had hij in zijn symbolistische oeuvre een hang naar het duister en de dood gehad, vanwege de dood van zijn broer in 1886. Een voorbeeld uit die morbide periode is het schilderij Avond. De dood en de oude vrouw uit 1887. Maar nadat hij Sigrid leerde kennen begon zijn carrière als kunstenaar te bloeien. Wat in eerste instantie gezien kan worden als een realistisch genrestukje, een ogenschijnlijk misschien zelfs wat onbenullig alledaags tafereeltje, blijkt persoonlijke getinte symboliek te bevatten voor zijn wedergeboorte als mens en kunstenaar. Het sprookje van het kunstenaarsechtpaar mocht overigens niet heel lang duren. Ze kregen samen wel drie kinderen. Kähler stierf echter al op 49-jarige leeftijd. [SK]