Liszt aan de vleugel (1840) - Josef Danhauser

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Josef Danhauser (1805-1845), Liszt aan de vleugel, 1840, olieverf op paneel, 119 x 167 cm, Alte Nationalgalerie, Berlijn
Josef Danhauser (1805-1845), Liszt aan de vleugel, 1840, olieverf op paneel, 119 x 167 cm, Alte Nationalgalerie, Berlijn
Kunstenaar Josef Danhauser
Land Oostenrijk
Stijl / Stroming / Periode Biedermeier / 19e eeuw 
Locatie / Museum Alte Nationalgalerie,
Berlijn, Duitsland

In dit groepsportret zien we Franz Liszt (1811-1886) op een vleugel spelen, die is gebouwd door de Oostenrijkse pianobouwer Conrad Graf. Graf is tevens de opdrachtgever van het schilderij. Op de vleugel staat een marmeren portretbuste van de componist Ludwig von Beethoven. Het concertje speelt zich af in een Parijse salon, maar heeft nooit echt plaats gevonden, althans niet in de setting van de afgebeelde personen. Geheel links zit de beroemde Franse schrijver Alexandre Dumas père (1802-1870), auteur van bestsellers als De drie musketiers en De graaf van Monte-Cristo. Naast hem zit de eveneens beroemde George Sand (1804-1876) met haar hoofd achterover intens luisterend naar de romantische pianoklanken van Liszt. Ze was een Frans schrijfster en feministe avant la lettre, en een graag geziene gast op de discussiesalons in Parijs van die dagen. Geheel rechts zien we Marie Catherine Sophie, Comtesse d'Agoult (1805-1876), met haar hoofd dweepziek gepositioneerd op het puntje van de vleugel. Ze was een Franse schrijfster van Duitse afkomst, die publiceerde onder het pseudoniem Daniel Stern. Tussen 1835 en 1839 leefde ze samen met Liszt, die vijf jaar jonger was. Ze kregen drie kinderen. Ze is vaak geportretteerd in de kunst, onder meer door Jean-Auguste Dominique Ingres in zijn meesterwerk Portret van gravin d'Haussonville uit 1845. Staand van links naar rechts zien we verder de Franse componist Hector Berlioz (1803-1869), de beroemde Italiaanse virtuoze violist en componist Niccolò Paganini (1782-1840) en de beroemde Italiaanse operacomponist Gioachino Rossini (1792-1868). Aan de wand hangt tot slot nog een portretje van de Engelse romantische dichter en schrijver Lord Byron (1788-1824).
Het tafereel is geschilderd door de Oostenrijkse kunstenaar Josef Danhauser. Het ontspannend ogende gezellige tafereel past geheel bij het gevoel van huiselijkheid dat de kunstenaars van de Biedermeier stijl met hun genrestukken en portretten wilden oproepen. Het was hun bewuste antireactie op het militaire karakter van de empirestijl en het hoogdravende heroïsche karakter van het (neo)classicisme. [SK]