De druïden komen terug met maretak (1890) - George Henry en Edward Atkinson Hornel

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

George Henry (1858-1943) en Edward Atkinson Hornel (1864-1933), De druïden komen terug met maretak [Engelse titel: 'The Druids: Bringing in the Mistletoe'], 1890, olieverf op doek, 152.4 x 152.4 cm, Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow
George Henry (1858-1943) en Edward Atkinson Hornel (1864-1933), De druïden komen terug met maretak [Engelse titel: 'The Druids: Bringing in the Mistletoe'], 1890, olieverf op doek, 152.4 x 152.4 cm, Kelvingrove Art Gallery and Museum, Glasgow
Kunstenaar George Henry
en Edward Atkinson Hornel
Land Schotland
Stijl / Stroming / Periode symbolisme, post-impressionisme,
jugendstil / Glasgow Boys /
moderne kunst, 19e eeuw
Locatie / Museum Kelvingrove Art Gallery
and Museum
, Glasgow

De druïden komen terug met maretak behoort tot de hoogtepunten van de collectie uit de Kelvingrove Art Gallery in Glasgow. Op het schilderij zien we een plechtige processie van druïden in rijk gedecoreerde gewaden, omhangen met eretekens en symbolen. Ze hebben met een gouden snoeimes op rituele wijze maretak [Mistletoe] gesneden van een heilige eik uit het woud. De kostbare oogst wordt vervoerd op de rug van de twee witte stieren, links op de voorgrond. Het onderwerp, dat velen vooral zullen herkennen vanwege druïde Panoramix uit de stripboeken van Asterix, grijpt terug op eeuwenoude Schotse en Keltische cultuur. De voorstelling past wat het mystieke onderwerp betreft bij de stijl van het symbolisme uit de tweede helft van de negentiende eeuw.
Het schilderij, dat is gemaakt door de Schotse 'Glasgow Boys' George Henry en Edward Atkinson Hornel, baarde in zijn tijd toen het voor het eerst werd geëxposeerd veel opzien. De twee kunstenaars deelden samen een atelier en werkten wel vaker gezamenlijk aan een schilderij of aan elkaars schilderijen. Maar de commotie ging vooral over de wijze waarop het werk is geschilderd. In het schilderij hebben de kunstenaars stilistisch gezien meer oog voor decoratieve elementen en fel kleurgebruik dan voor dieptewerking. De buitengewone aandacht voor toepassing van decoratieve elementen sluit aan bij de toenmalige ideeën van de Engelse Arts and Crafts Movement en aan die van de jugendstil, een internationale stijl die zich in die tijd net begon te ontwikkelen. De bewuste vervlakking van de ruimtewerking is kenmerkend voor de geschiedenis van de moderne kunst. Helder en fel kleurgebruik was met de komst van het impressionisme een vernieuwing, die is terug te zien in het werk van vele Europese kunstenaars tijdens de laatste decennia van de negentiende eeuw. Het traditionele bruine en grijze kleurenpalet maakte plaats voor heldere kleuren van nieuwe chemisch vervaardigde pigmenten. Dit nieuwe kleurgebruik werd onder meer actief door een kunstenaar als Paul Gauguin gepropageerd.
De Glasgow Boys was een groep Schotse vooruitstrevende kunstenaars aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Ze wilden een frisse wind doen waaien door de kunstwereld van Schotland. Ze borduurden voort op vernieuwingen die op het Europese vasteland in de kunstwereld hadden plaatsgevonden door de inbreng van stromingen als het realisme, naturalisme en impressionisme. Het werk van de Glasgow Boys wordt meestal gerekend tot de stijlperiode van het postimpressionisme. [SK]