Impression, soleil levant (1872) - Claude Monet

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Claude Monet (1840 - 1926), Impression, soleil levant, 1872, olieverf op doek, 48 x 63 cm, Musée Marmottan Monet, Parijs
Claude Monet (1840 - 1926), Impression, soleil levant, 1872, olieverf op doek, 48 x 63 cm, Musée Marmottan Monet, Parijs
Kunstenaar Claude Monet
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode impressionisme /
moderne kunst /
19e eeuw
Locatie / Museum Musée Marmottan Monet,
Parijs

Dit wereldberoemde schilderij van de Franse kunstschilder Claude Monet (Parijs 1840 - Giverny 1926), wordt gerekend tot de iconische kunstwerken uit de geschiedenis van de moderne kunst. Het behoorde tot de schilderijen, die Monet tentoonstelde op de eerste gezamenlijke groepstentoonstelling van de impressionisten in Parijs in 1874.

Het schilderij geeft, zoals ook de titel aangeeft, een impressie weer van een opkomende zon. Monet laat door de gekozen titel doorschemeren waar het bij het impressionisme om gaat. De kunstenaars, die tot deze vernieuwende kunstenaarsstroming behoorden, wilden een visuele impressie weergeven van het moment van hun waarneming. Ze kozen voor een snelle schetsmatige wijze van schilderen. Ze hadden vooral oog voor het grote geheel en de continue veranderlijkheid van het licht. Minder van belang vonden ze ver uitgewerkte details, zoals in de academische schilderkunst van die tijd nog heel gebruikelijk was.
Monet zou gedurende zijn carrière regelmatig via titels en verklarende ondertitels blijven typeren op welk moment van de dag en onder welke weersomstandigheden hij een bepaald landschappelijk tafereel had geschilderd. Zie bijvoorbeeld schilderijen als Ruige zee bij Etretat (1883), Regenachtig weer bij Etretat (1886), Het dal van de Creuse, avondeffect (1889) en Hooiberg in de ochtend, sneeuweffect uit 1891.

Naar aanleiding van het schilderij Impression Soleil Levant zou de kunststroming van het impressionisme uiteindelijk worden vernoemd. Dit gebeurde nadat journalist en kunstcriticus Louis Leroy in het Parijse blad Le Charivari op 25 april 1874 in een tentoonstellingsrecensie zijn gal had gespuugd over de vermeende onkunde van de jonge exposanten. In zijn neerbuigende kritische visie waren ze nauwelijks tot meer in staat, dan het maken van vluchtige schetsmatige 'impressies.' [SK]