Guido Reni (1575 – 1642)

1300+ mensen volgen Art Salon Holland op Facebook, dat wil jij toch niet missen?

Van onze redactie
    
Guido Reni werd geboren in het dorpje Calvenzano di Vergato ten Zuiden van Bologna. Hij was er wat het kunstenaarschap betreft al vroeg bij. Vanaf zijn negende ging hij in de leer bij de Vlaamse kunstschilder Denijs Calvaert (1540-1619), die een groot deel van zijn leven in Bologna woonde en werkte. Op zijn twintigste ging Reni vervolgens naar de Accademia degli Incamminati, een van de eerste kunstacademies in Italië. De academie werd in 1582 opgericht in Bologna door drie ambitieuze telgen van de familie Carracci. Agostino Carracci, Annibale Carracci en Ludovico Carracci worden beschouwd als de stichters van de School van Bologna, een stroming die tot de barok wordt gerekend, die concurreerde met de vooraanstaande kunstenaarsateliers van Florence en Rome.

Guido Reni, Pietà dei Mendicanti, ca. 1614, olieverf op doek, 704 x 341 cm, Pinacoteca Nazionale di Bologna
Guido Reni, Pietà dei Mendicanti, ca. 1614, olieverf op doek, 704 x 341 cm, Pinacoteca Nazionale di Bologna

In 1598 verlaat Reni de academie van de Carracci's. Hij zou bijna zijn hele leven in Bologna blijven wonen en werken, waar hij de leiding kreeg over een groot atelier. Al verbleef hij tussen 1600 en 1616 tijdens reizen en voor kortere en langere perioden in steden als Genua, Napels, Ravenna en vooral in Rome. In 1601 werkt hij daar aanvankelijk nog onder leiding van Annibale Carracci, maar tussen 1607 en 1614 werkt hij er zelfstandig voor Paus Paulus V en zijn familie. Na de dood van Ludovico Carracci in 1619, de laatst overgebleven van de drie Carracci's, wordt Reni de toonaangevende schilder in Bologna. Hij voert vele frescoschilderingen in opdracht uit voor kerken in Bologna en het naburige Ravenna, maar ook voor het Vaticaan in Rome. Naast de fresco's maakte Reni schilderijen met voornamelijk religieuze onderwerpen, in mindere mate schilderde hij tevens mythologische thema's. Tot zijn belangrijkste werk behoort onder meer de Pietà dei Mendicanti (zie afbeelding op deze pagina) van omstreeks 1614, dat zich bevindt in de Pinacoteca Nazionale di Bologna, een museum dat meerdere topstukken van Reni in haar collectie heeft. In dat werk is duidelijk de invloed zichtbaar van Caravaggio, die door Reni overigens, in de periode dat hij actief was in Rome, werd beschouwde als een concurrent. Reni maakt in eerste instantie net als Caravaggio en de Carracci's schilderijen waarin hij geraffineerd gebruik maakt van licht-donker contrast. Gaandeweg gedurende zijn carrière wordt in navolging van Rafaël de helderheid van kleur een belangrijker element in zijn werk. Dramatische effecten, verkregen door toepassing van licht en schaduw, gaan een minder grote rol in zijn composities spelen. Ook de uitbeelding van de emotie en de gebaren van de figuren in zijn schilderijen krijgen een steeds hogere prioriteit. Reni begint in de jaren twintig een eigen academie in Bologna en de invloed, die hij uitoefent op nieuwe generaties kunstenaars is groot, evenals de eeuwenlange waardering voor zijn werk na zijn dood. Zijn werk behoort dan ook tot de collecties van vrijwel alle grote wereldmusea, zoals het Louvre in Parijs, The National Gallery in Londen, Het Prado in Madrid en het Metropolitan Museum of Art in New York.