De schommel (1767) - Jean-Honoré Fragonard

Jean-Honoré Fragonard, De schommel, 1767. Olieverf op linnen, 81 x 65 cm. Wallace Collection, Londen
Jean-Honoré Fragonard, De schommel, 1767. Olieverf op linnen, 81 x 65 cm. Wallace Collection, Londen
Kunstenaar Jean-Honoré Fragonard
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode rococo
Locatie / Museum Wallace Collection,
Londen

 
De latere Franse rococoschilders, onder wie Fragonard en François Boucher, laten de diepgang van een eerdere rococokunstenaar als Watteau achterwege en stortten zich volledig op een lichtvoetige, zinnenprikkelende beeldtaal. Dit schilderij De schommel van Fragonard is daar een goed voorbeeld van. De zwierigheid waarmee dit schilderij is opgezet, de luchtige stemming in combinatie met de erotische ondertoon, maakt het werk tot een icoon van het rococo.
Fragonard werkte vooral in opdracht van rijke particulieren. Hij werd niet geschikt bevonden om aan het hof te werken. Zijn schilderijen zouden te vrijpostig zijn. Merkwaardig genoeg was zijn beeldtaal kennelijk niet te vrijpostig voor de penningmeester van de Franse clerus, de Rooms-katholieke geestelijkheid. Dit was namelijk de opdrachtgever voor het schilderij. Volgens de opdracht moest een tafereel worden geschilderd, waarbij een minnaar onder de rok van zijn minnares kon kijken. Oorspronkelijk was het zelfs de bedoeling dat de schommel geduwd zou worden door een bisschop, maar deze is uiteindelijk door de kunstenaar vervangen door een tuinman. Zie van Fragonard tevens het schilderij De geheime ontmoeting, ook een schoolvoorbeeld van het rococo, welke hij schilderde in opdracht van de hofdame Madame du Barry.