De eed van de Horatii (1784-85) - Jacques-Louis David

Jacques Louis David (1748–1825), De eed van de Horatiërs [Horatii], 1784-85, olieverf op doek, 330 x 425 cm, Musée du Louvre, Parijs
Jacques Louis David (1748–1825), De eed van de Horatiërs [Horatii], 1784-85, olieverf op doek, 330 x 425 cm, Musée du Louvre, Parijs
Kunstenaar Jacques-Louis David
Land Frankrijk
Stijl / Stroming / Periode neoclassicisme / 18e eeuw
Locatie / Museum Louvre, Parijs


In dit schilderij gebruikt David een tafereel, gebaseerd op de Romeinse mythologie, om iets duidelijk te maken over een politiek thema van zijn eigen tijd. Op het schilderij zien we een drieling, de Romeinse gebroeders Horatii, terwijl ze een eed zweren. Volgens een mythe trekken zij - na de eed gezworen te hebben - ten strijde ter verdediging van Rome tegen een Albanese drieling van de familie Curiatii. Deze scène brengt een lofzang aan vaderlandsliefde, zelfs ten koste van het familieleven. Zie de rouwende vrouwen rechts. Burgers trekken vrijwillig en als vanzelfsprekend ten strijde voor hun vaderland, het wordt door kunsthistorici daarom in verband gebracht met het tijdperk van vóór de Franse Revolutie, en dat is ook de periode waarin het schilderij is gemaakt. Kenmerkend voor de neoclassicistische stijl in dit schilderij is niet alleen het onderwerp, dat op de klassieke oudheid is gebaseerd, maar ook het statische en sobere karakter van de compositie en de ondiepte van het tafereel, alsof het zich afspeelt op een podium. De mensfiguren in het schilderij zijn allen messcherp van vorm, alsof ze getekend zijn, ook dit is een kenmerk van het neoclassicisme.