Sfinx [of: De vrouw] (1894) - Edvard Munch

Edvard Munch, Sfinx (De vrouw), 1894, olieverf op doek, 164 x 250 cm, Bergen Kunstmuseum (verzameling Rasmus Meyers), Bergen
Edvard Munch, Sfinx (De vrouw), 1894, olieverf op doek, 164 x 250 cm, Bergen Kunstmuseum (verzameling Rasmus Meyers), Bergen
Kunstenaar Edvard Munch
Land Noorwegen
Stijl / Stroming / Periode symbolisme /
moderne kunst /
19e eeuw
Locatie / Museum Bergen Kunstmuseum
(verzameling Rasmus Meyers),
Bergen, Noorwegen


Sfinx (De vrouw) wordt algemeen beschouwd als sleutelwerk binnen Het levensfries, waarin Munchs visie op de vrouw door drie symbolen wordt weergegeven. Links in de compositie is ‘de maagd’ verbeeld in het wit, die vol verlangen over de zee uitkijkt. In het midden de naakte ‘verleidster’ met haar lange haren, de ‘femme fatale’, zelfverzekerd van haar seksuele aantrekkingskracht, rechts de oudere ‘verbitterde vrouw en weduwe’, die teleurgesteld is in het leven en de liefde, en haar lot gelaten accepteert. Munch sprak in dit verband ook wel van ‘de drie stadia van de vrouw’. Lange haren stonden in de late negentiende eeuw in de schilderkunst van het symbolisme vaker symbool voor vrouwelijke verleidingskracht. [SK]