Portret van barones Elisabeth Bachofen-Echt (1914-16) - Gustav Klimt

Gustav Klimt (1862-1918, Portret van barones Elisabeth Bachofen-Echt, 1914 - 1916, olieverf op doek, 180 × 126 cm, privécollectie
Gustav Klimt (1862-1918, Portret van barones Elisabeth Bachofen-Echt, 1914 - 1916, olieverf op doek, 180 × 126 cm, privécollectie
Kunstenaar Gustav Klimt
Land Oostenrijk
Stijl / Stroming / Periode japonisme,
jugendstil /
moderne kunst /
20e eeuw
Locatie / Museum privécollectie

In de laatste jaren van zijn leven schilderde Klimt vrijer en frivoler dan hij ooit tevoren had gedaan. Het goud, dat zijn iconische jugendstil werken had gedomineerd, zoals De kus en Adele Bloch Bauer I , verdween uit zijn werk. In plaats van louter met decoratieve patronen te werken rondom de geportretteerden liet hij andere vernieuwende invloeden van zijn tijd toe. Zo zien we in dit werk kleine Japanse figuurtjes rondom barones Elisabeth Bachofen-Echt. Het laat zien dat Klimt openstond voor het japonisme. Deze stroming had de laatste drie decennia van de negentiende eeuw tot het begin van de Tweede Wereldoorlog veel invloed op schilderkunst en toegepaste kunsten. Kunstenaars en vormgevers raakten in die periode onder de indruk van de Japanse prentkunst, die in steden als Parijs werd tentoongesteld en verhandeld. Een beroemd voorbeeld daarvan is De grote golf van de Kanagawa uit 1832. In het werk van vele Westerse kunstenaars, bijvoorbeeld in dat van Manet, Van Gogh en Whistler, doken Japanse beeldmotieven en attributen op. De Nederlander George Hendrik Breitner raakte eind negentiende eeuw ook in de ban van de Japanse cultuur en schilderde enkele doeken, waarin zijn model Japanse kledij droeg. Zie als voorbeeld Meisje in witte kimono uit 1894.