Lobster Trap and Fish Tail (1939) – Alexander Calder

Één van de grootste mobiles van Calder

Van onze redactie
  

De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder werd op aanraden van de kunstenaar Hans Arp lid van de kunstenaarsgroep Abstraction-Création in 1931. Een internationale groep kunstenaars die vooral werkten in de abstracte stijl.

Alexander Calder, Lobster Trap and Fish Tail, 1939, Hangende mobile: geverfd staaldraad en aluminiumplaat, ca. 260 x 290 cm, The Museum of Modern Art, New York.
Alexander Calder, Lobster Trap and Fish Tail, 1939, Hangende mobile: geverfd staaldraad en aluminiumplaat, ca. 260 x 290 cm, The Museum of Modern Art, New York.

In hetzelfde jaar begon hij aan zijn kunstwerken, meestal constructies van metaaldraad en andere materialen, bewegende eigenschappen te verlenen. Dit deed bij bijvoorbeeld met behulp van een klein motortje of een handslinger. Dit ontwikkelde hij verder en hij maakte kunstwerken, die in beweging werden gezet als gevolg van luchtstromingen, gewichtjes en weegschaalconstructies. In 1932 presenteerde hij zijn eerste ‘mobiles’. Hiermee zorgde hij voor nieuwe stappen in de kinetische (bewegende) kunst. Kunstenaars die hem waren voorgegaan met bewegende elementen in hun kunst zijn de constructivisten Alexander Rodchenko en de broers Antoine Pevsner en Naum Gabo.
Lobster Trap and Fisch Tail is met de afmetingen van 2,6 x 2,9 m. één van de grootste hangende mobiles die Calder maakte in de jaren dertig. Toeval speelt een belangrijke rol in deze werken. De mobiles kunnen al roterend bewegingen in verschillende richtingen maken. Dit werk uit 1939 is door Calder in opdracht gemaakt van het Museum of Modern Art in New York. De elementen zijn abstract, maar nog in verband te brengen met de titel van het werk. Zo zou de bovenste figuur de kreeft kunnen zijn, die zich beweegt richting de val, een elliptische figuur met daarbinnen op en neer gaande zigzaglijnen. De zwarte waaierachtige vorm zou kunnen refereren aan een vissenstaart of een school vissen.