Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? (1956) - Richard Hamilton

Het eerste pop art kunstwerk

 
Van onze redactie
     

De Britse pop art kunstenaar van het eerste uur Richard Hamilton vervaardigde in 1956 de collage Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different So Appealing? Een werk dat vaak wordt beschouwd als het allereerste iconische kunstwerk van de pop art.

Richard Hamilton, Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing?, 1956, collage op papier, 26 x 25 cm, Tübingen, Kunsthalle Tübingen, verzameling prof. Dr. Georg Zundel
Richard Hamilton, Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing?, 1956, collage op papier, 26 x 25 cm, Tübingen, Kunsthalle Tübingen, verzameling prof. Dr. Georg Zundel

De voorstelling bestaat uit een woonkamer met een bodybuilder, die een lolly zo groot als een tennisracket vasthoudt. Verder zien we een pin-up model, een trap met een stofzuiger, een tv-toestel en op tafel ingeblikte ham. Op de plaats van het plafond hangt de maan direct boven de kamer. In deze collage heeft Hamilton elementen uit reclamemateriaal, stripbladen en populaire magazines samengebracht. De kunstenaar maakte het werk voor de baanbrekende expositie ‘This is Tomorrow’, welke in Londen werd gehouden in de Whitechapel Art Gallery in 1956. Twaalf groepen kunstenaars namen hieraan deel. Elke groep vervaardigde een poster. Hamilton presenteert in zijn ontwerp voor de poster een wereld waarin het gewone leven in een alledaagse huiskamer verbeeldt wordt met behulp van beelden uit advertenties en van de televisie. De objecten komen stuk voor stuk voort uit populaire massamedia en karakteriseren het nieuwe moderne leven van die tijd. De titel van het werk ontleende hij eveneens aan een advertentie.
De nieuwe populaire kunst moest volgens Hamilton voldoen aan een aantal eisen: het moest massaal produceerbaar zijn, vergankelijk, vervangbaar, goedkoop, aansluiten bij het grote publiek, gericht op de jeugd, geestig, sexy, publiciteitsgericht, glamoureus en ‘big business’.
De Britse kunstcriticus Lawrence Alloway classificeerde het werk van Hamilton, Peter Blake en Eduardo Paolozzi in 1956 voor het eerst als ‘pop art’. Jongere Britse kunstenaars als David Hockney en Ronald B. Kitaj worden tot de tweede generatie pop art kunstenaars gerekend. Andy Warhol en Roy Lichtenstein zijn de bekendste Amerikaanse pop art kunstenaars.