Malle Babbe (ca. 1650) - Frans Hals

Van onze redactie
    

Samen met Rembrandt geldt Frans Hals als de belangrijkste portretschilder van de Nederlandse zeventiende eeuw. Hals wist in zijn schilderijen uitstekend het dramatische moment vast te leggen. Via de schilders van de Utrechtse school, was hij hierin duidelijk beïnvloed door Caravaggio

Frans Hals, Malle Babbe, ca. 1650, olieverf op doek, 75 x 64 cm, Staatliche Museen, Berlijn
Frans Hals, Malle Babbe, ca. 1650, olieverf op doek, 75 x 64 cm, Staatliche Museen, Berlijn

Kenmerkend voor de late stijl van Hals is het ogenschijnlijke gemak, waarmee hij zijn schilderijen heeft geschilderd. Deze spontaniteit is goed te zien in dit portret van Malle Babbe. Het oogt alsof het heel snel geschilderd is. Je kunt de afzonderlijke penseelstreken bijna tellen. De zeventiende-eeuwse Nederlandse kunstschilders uit de barok portretteerden naast bijvoorbeeld rijke kooplieden in opdracht, ook gewone mensen. Hals schilderde portretten van potsenmakers, lachende kinderen en viswijven. Malle Babbe is duidelijk een gewone vrouw uit het volk. Uit haar grijns zou je kunnen afleiden dat ze misschien niet helemaal normaal is. Het tafereel speelt zich misschien wel af in een kroeg. De uil op haar schaduw zou er verder op kunnen aanduiden dat zij een heks is. De vlotte realistische stijl van Hals zou in de negentiende eeuw van grote invloed zijn op de Franse kunstenaar Édouard Manet en zijn wil om de regels van het schilderen onder vuur te nemen.