Five Feet of Colourful Tools (1962) - Jim Dine

Liefde voor gereedschappen en instrumenten

Van onze redactie
 

De Amerikaanse kunstenaar Jim Dine (1935) is opgevoed door zijn opa. Hij herinnert zich hem als een man, die 'dacht dat hij een timmerman was'. Zijn opa was echter niet de allerbeste vakman.

Jim Dine, Five Feet of Colorful Tools, 1962, olieverf op doek met objecten; hout, gereedschap en haken, 141 x 152 x 12 cm, Museum of Modern Art, New York, Collectie Sidney and Harriet Janis
Jim Dine, Five Feet of Colorful Tools, 1962, olieverf op doek met objecten; hout, gereedschap en haken, 141 x 152 x 12 cm, Museum of Modern Art, New York, Collectie Sidney and Harriet Janis

Desondanks wist zijn opa zijn vakmanschap met bravoure overtuigend en geloofwaardig te brengen. Als kind speelde Dine met het gereedschap van zijn opa. Toch denkt de kunstenaar niet dat zijn fascinatie met gereedschappen en instrumenten daaruit ontstaan is. Hij is geboeid door de overeenkomst tussen de motoriek van de mens en de geschiedenis en ontwikkeling van gereedschappen en instrumenten.
Net als de Britse kunstenaar David Hockney wordt Jim Dine tegen wil en dank ‘pop art kunstenaar’ genoemd. Het geproduceerde object, dat hij al vroeg in de jaren zestig in zijn kunstwerken verwerkt, is een belangrijk kenmerk van pop art geworden. Zijn werkwijze is echter sterk beïnvloed door de spontane manier van schilderen van het abstract expressionisme. Aan het toevoegen van gebruiksvoorwerpen aan zijn kunstwerken, zoals het gereedschap in Five Feet of Colorful Tools (1962), zien we ook de invloed van de assemblages van Neo-Dada, van Amerikaanse kunstenaars zoals Robert Rauschenberg en Jasper Johns.