Het bloedbad van Chios (1824) - Eugène Delacroix

Van onze redactie
     

Het schilderij Het Bloedbad van Chios, geschilderd door Eugène Delacroix brengt een enorme schok teweeg in de Franse kunstwereld omstreeks 1824, wanneer het op de officiële Salon tentoongesteld wordt. Het verbeeldt een recent gebeurde slachtpartij, welke door de Turken in 1822 was aangericht op het eiland Chios ten tijde van de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog.

Eugène Delacroix (1798-1863), Het bloedbad van Chios, 1824, olieverf op doek, 419 x 354 cm, Louvre, Parijs
Eugène Delacroix (1798-1863), Het bloedbad van Chios, 1824, olieverf op doek, 419 x 354 cm, Louvre, Parijs

De hoofdstad van het eiland en veertig dorpen werden door de Turken verwoest en geplunderd, ca. 20.000 Grieken werden op brute wijze afgeslacht en nog eens 70.000 werden gevangen genomen of tot slaaf gemaakt. Voor veel bezoekers van de Salon was de monumentale interpretatie van Delacroix van deze recente historische gebeurtenis te afschrikwekkend en te confronterend. Er was niets nobels of een moralistische boodschap te zien, zoals men gewend was in de schilderkunst van het neoclassicisme. Delacroix toonde slechts verwoesting, wreedheid en wanhoop. Delacroix was geïnspireerd geraakt om een eigentijdse gebeurtenis te schilderen - in plaats van een historische of mythologische - door het schilderij Het vlot van de Medusadat zijn vriend Théodore Géricault had geschilderd omstreeks 1818. Deze kunstenaar was net als hij een belangrijk vertegenwoordiger van de op dat moment vernieuwende stijl van de romantiek. Zowel Het vlot van de Medusa als Het bloedbad van Chios behoren nu tot de topstukken van het Louvre te Parijs.