De Verschijning (Salome) (ca. 1875) – Gustave Moreau

Van onze redactie
  

Een thema dat de Franse symbolist Gustave Moreau meerdere keren heeft verbeeld is het Bijbelse verhaal van Salomé, die betoverend mooi danste op het verjaardagsfeest van haar stiefvader koning Herodes.

Gustave Moreau, De Verschijning (Salome), ca. 1875, olieverf op doek, 142 x 102 cm, Musée Gustave Moreau, Parijs
Gustave Moreau, De Verschijning (Salome), ca. 1875, olieverf op doek, 142 x 102 cm, Musée Gustave Moreau, Parijs

Na afloop van haar dans, was de koning zo onder de indruk, dat hij haar een beloning beloofde. Ze zou krijgen wat ze maar vroeg. Haar moeder fluisterde haar in om het hoofd van Johannes de Doper te vragen. Deze had haar en Herodes namelijk beledigd toen het nieuws van hun trouwen naar buiten kwam. Tot schrik van alle gasten en de koning eiste Salomé zonder blikken of blozen inderdaad het afgehakte hoofd van Johannes de Doper. En de koning hield zijn woord.
Niet alleen Moreau raakte geïnspireerd door dit Bijbelse verhaal. Ook andere kunstenaars, onder wie Franz von Stuck, Max Klinger, Edvard Munch en Caravaggio maakten werk met betrekking tot dit thema. Salomé kan gezien worden als het prototype van de dodelijk verleidelijke vrouw, vergelijkbaar met de 'femme fatale'. Een machtige vrouw die met haar charmes haar slachtoffer onherroepelijk in het verderf stort. Moreau schilderde haar in een droomachtige setting, waarbij hij de achtergrond als een reliëf lijkt te hebben ingekerfd. Salomé draagt een met goud en juwelen bedekt gewaad en wijst schuin omhoog, in de richting van het bloederige hoofd van Johannes de Doper, die met wijd opengesperde ogen terug staart.