David (1501-1503) - Michelangelo

De geest, die opgesloten zit in de materie

Van onze redactie
  

Op 16 augustus 1501 ontvangt Michelangelo, de gevierde beeldhouwer en kunstschilder uit de renaissance, de opdracht om een figuur in marmer uit te werken. Een andere beeldhouwer was al schetsmatig aan het werk begonnen, maar had het niet afgemaakt. De opdracht kwam van de raad van directeuren van de Opera del Duomo in Florence.

Michelangelo, David, 1501-03. Marmer, hoogte ca. 550 cm. Galleria dell’Accedemia, Florence
Michelangelo, David, 1501-03. Marmer, hoogte ca. 550 cm. Galleria dell’Accedemia, Florence

David verbeeldt de Bijbelse figuur David, die de reus Goliath onverschrokken tegemoet treedt. Oorspronkelijk was het standbeeld bestemd voor de buitengevel van de kathedraal, maar na uitvoerig beraad werd het beeld geplaatst bij de hoofdingang van het Pallazzo Vecchio. In het imposante beeldhouwwerk, van meer dan vijf meter meter hoog, is de visie van de kunstenaar op de geest en de materie terug te zien.
De menselijke ziel zit volgens Michelangelo gevangen in het lichaam. Op een vergelijkbare manier benadert de kunstenaar het marmer. Hij benadert deze materie alsof daarbinnen een gevecht plaatsvindt tussen het steen en het beeld dat er in besloten ligt. Het is de taak van de kunstenaar om die uiteindelijke vorm te bevrijden uit het marmer. Ondanks de uiterlijk beheerste uitdrukking van de gestalte, is een zekere spanning in de spieren en ledematen waar te nemen, wat het beeld een buitengewoon realistische uitstraling geeft.