Blast, I, 1957 (1957) – Adolph Gottlieb

Van onze redactie
  

Het schilderij Blast, I, 1957 is er één uit een serie, welke de Amerikaanse kunstenaar Adolph Gottlieb vanaf ongeveer 1956-57 schilderde. Op deze langwerpige schilderijen vindt een confrontatie plaats tussen twee vereenvoudigde vormen.

Adolph Gottlieb, Blast, I, 1957, 1957, olieverf op doek, 228 x 114 cm, Philip Johnson Fund, The Museum of Modern Art, New York
Adolph Gottlieb, Blast, I, 1957, 1957, olieverf op doek, 228 x 114 cm, Philip Johnson Fund, The Museum of Modern Art, New York

De bovenste vorm is nagenoeg cirkelvormig en duidelijk afgekaderd, terwijl de rechthoekige vorm daaronder eerder een wirwar van vegen lijkt. Vele interpretaties zijn mogelijk, maar wel bekend is dat de kunstenaar zich interesseerde in de vormentaal van oude of primitieve volken, bijvoorbeeld in de beeldende symboliek die de oude Amerikaanse Indianenstammen gebruikten. Ook onderhield Gottlieb nauwe contacten met de surrealisten in Europa, waarbij hij aansluiting vond vanwege zijn ideeën over kunst als de uiting van het onderbewuste. De serie werken waar Blast I onderdeel van uitmaakt wordt Bursts genoemd, ofwel Explosies. Naast Blast (Ontploffing), maakte hij werken met de titels Bullet (Kogel), Counterpoise (Tegengewicht) en The Crest (De top). Ook vervaardigde hij een aantal sculpturen. Het werk van Gottlieb wordt gerekend tot het abstract expressionisme, een specifieke vorm van abstracte schilderkunst welke ontstond in New York aan het begin van de jaren veertig van de vorige eeuw. Tot deze stroming kunnen ook kunstenaars als Jackson Pollock, Willem de Kooning, Mark Rothko (zie zijn schilderij Zonder titel uit 1961) en Barnett Newman gerekend worden.