De hellepoort (1880-1917) - Auguste Rodin

Van onze redactie
 

In opdracht van de Franse regering begint de beeldhouwer Auguste Rodin omstreeks 1880 aan De Hellepoort (La Porte de l'Enfer). Hij voltooit het echter nooit en blijft eraan werken tot aan zijn dood in 1917. De talrijke figuren die hij creëert voor deze monumentale poort, blijken een eindeloze bron van ruimtelijke vormen en sculpturen op te leveren, waar hij steeds weer gebruik van maakt.

Auguste Rodin (1840-1917), De Hellepoort, 1880-1917, brons, ca. 6.80 meter hoog, Kunsthaus, Zürich
Auguste Rodin (1840-1917), De Hellepoort, 1880-1917, brons, ca. 6.80 meter hoog, Kunsthaus, Zürich

Zo is zijn beroemde bronzen beeld van De denker uit 1880 oorspronkelijk ook voor De Hellepoort bedoeld. Ook bekende beelden als De kusFugit Amor (ca. 1887) en Hurkende vrouw (1880-1882) hadden oorspronkelijk een plek binnen het reliëf van de monumentale toegangspoort van het Musée des Arts Décoratifs te Parijs, waar de toegangspoort geplaatst zou worden als hij af zou zijn. Niet alleen De Hellepoort is nooit afgekomen, ook dit museum voor toegepaste en decoratieve kunsten is nooit gebouwd.
De belangrijkste inspiratiebron voor het ontwerp van de poort waren de bronzen Paradijsdeuren, die de renaissancekunstenaar Lorenzo Ghiberti had gemaakt voor het Baptisterium van de Dom van Florence in de eerste helft van de vijftiende eeuw. In de oorspronkelijke ontwerpschetsen voor zijn poort hanteert Rodin een vergelijkbare overzichtelijke indeling in de vorm van panelen als Ghiberti eeuwen eerder had toegepast, maar al gauw laat hij dit los en er ontstaat een minder duidelijk kolkend geheel van in elkaar overgaande en krioelende mensfiguren. De poort bestaat uit 186 verschillende bronzen figuren, met een totaal gewicht van 8000 kilo. Het reliëf van zijn poort heeft een enorme sterk wisselende diepte in vergelijking met dat van de Paradijsdeuren van Ghiberti. Voor de vrouwfiguren staat vooral de minnares van Rodin, beeldhouwer Camille Claudel model. Het onderwerp van de poort is gebaseerd op La Divina Comedia van de Italiaanse middeleeuwse schrijver Dante Alighieri. Hierin maakt de auteur een denkbeeldige reis door de hel, over de louteringsberg naar de hemel. Rodin vergunt ons een blik in de hel.