Cornelia, Mother of the Gracchi [...] (ca. 1785) – Angelica Kauffmann

Van onze redactie
   

Dit schilderij draagt als volledige titel Cornelia, Mother of the Gracchi, Pointing to her Children as her Treasures. Het is omstreeks 1785 geschilderd door de Zwitserse kunstenares Angelica Kauffmann. Zij geldt als een overgangsfiguur van de stijl van het rococo naar die van het neoclassicisme.

Angelica Kauffmann, Cornelia, Mother of the Gracchi, Pointing to her Children as her Treasures, ca. 1785, olieverf op doek, 101 x 127 cm, Virginia Museum of Fine Arts, USA
Angelica Kauffmann, Cornelia, Mother of the Gracchi, Pointing to her Children as her Treasures, ca. 1785, olieverf op doek, 101 x 127 cm, Virginia Museum of Fine Arts, USA

Dit schilderij is een voorbeeld van de neoclassicistische stijl, zowel wat vorm als inhoud betreft. De inhoud speelt zich af in de klassieke oudheid en moraliseert - als zoveel schilderijen van het neoclassicisme - met betrekking tot ideale deugdzaamheid. Het tafereel toont ons twee vrouwen, die een gesprek hebben over hun rijkdommen. De zittende vrouw wijst op haar juwelen, maar de staande vrouw, Cornelia, de moeder van Tiberius en Gaius Cracchus, wijst op de vraag wat haar schat is, op haar twee zonen. Zij staat symbool voor deugdelijk moederschap. Opmerkelijk is dat kennelijk haar dochter Sempronia, die ze bij haar handje vast houdt, niet tot deze schat wordt gerekend. Dochters werden zowel in de klassieke oudheid als in de achttiende eeuw minder belangrijk geacht dan zonen.
Ook met betrekking tot de vormgeving is het een goed voorbeeld van een neoclassicistisch schilderij. Dit is te zien aan de ondiepe ruimte, waarin het tafereel zich afspeelt, de Romeinse kleding, die de mensfiguren dragen, de soberheid van de ornamentiek en detaillering, het overwegend statische karakter van de compositie en de haarscherpe duidelijke begrenzing van de vormen.