Walter de Maria (1935 - 2013)

Van onze redactie
  
In 1968 exposeerde Walter de Maria Munich Earth Room: 50 kubieke meter vochtige, donkere aarde in de smetteloos witte ruimte van Galerie Heiner Friedrich in München. Dit was nog maar het begin van de land-art-kunstwerken van deze toonaangevende Amerikaanse kunstenaar.

Walter de Maria, The Lightning Field, 1977, 400 roestvrijstalen palen, vlakbij Quemado, New Mexico
Walter de Maria, The Lightning Field, 1977, 400 roestvrijstalen palen, vlakbij Quemado, New Mexico

Het bekendste werk van De Maria ligt in een woestijnvlakte in de staat New Mexico in de Verenigde Staten van Amerika. In 1977 plaatste hij daar 400 roestvrijstalen, ongeveer zes meter hoge staven rechtop in de grond. Bij onweer wordt de bliksem aangetrokken door deze palen, met als gevolg een overweldigende manifestatie van de schoonheid en kracht van de natuur. Nog steeds worden er excursies naar deze zogenaamde Lightning Fields georganiseerd.
Het buiten de muren van het museum plaatsen van kunstwerken, is kenmerkend voor land art, en bij uitstek typerend voor het oeuvre van De Maria. Desalniettemin is zijn werk ook tentoongesteld tijdens grote museale exposities, waaronder de Gemäldegalerie te Berlijn in 1998, het Centre Georges Pompidou te Parijs in 1981 en Boijmans Van Beuningen te Rotterdam in 1984.
Na zijn studie aan de Universiteit van Californië in Berkeley verhuisde hij in 1960 naar New York. Samen met Robert Whitman opende hij in 1963 de Nine Great Jones Street Gallery in New York. Behalve als kunstenaar was De Maria tevens als muzikant actief. In 1963 was hij drummer van de band The Primitives, met onder andere Lou Reed, de voorloper van The Velvet Underground (waar pop-art-kunstenaar Andy Warhol een LP-hoes voor ontwierp).
Dankzij de steun van de zakenman en kunstverzamelaar Robert C. Scull, die bekend staat om zijn steun aan jonge kunstenaars, kon hij in 1965 werken met metaal. In het jaar daarop had hij een solotentoonstelling bij Cordier & Ekstrom in New York en nam hij deel aan de belangrijke tentoonstelling “Primary Structures” in het Jewish Museum. De centrale figuren van de minimal art waren vertegenwoordigd op deze tentoonstelling, onder wie Carl Andre, Sol LeWitt, Dan Flavin en Robert Morris. In 1968 werd zijn werk geëxposeerd bij “Earth Works”, een belangrijke tentoonstelling voor de ontwikkeling van de land art, georganiseerd door Robert Smithson in de Dwan Gallery in New York. Voor de Olympische Spelen van 1972 in München vervaardigde hij een kilometer lange paal van koper, een aardsculptuur die in de grond in het verlengde met de kern van de aarde ligt. Dit werk werd ook gepresenteerd in het kader van de Documenta 6 in Kassel, in een aangepaste versie, getiteld The Vertical Earth Kilometer.
De Maria overleed op 25 juli 2013 in New York aan een hartaanval. Hij werd 77 jaar oud. Met zijn land art werken is hij het meest bekend geworden, en hij wordt beschouwd als één van de sleutelfiguren van deze kunststroming.