Peter Blake (1932)

Van onze redactie
  
Hij maakte het ontwerp voor de iconische platenhoes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van de Beatles in 1967. De Britse pop art-kunstenaar Peter Blake begeeft zich met zijn werk tussen werkelijkheid en verbeelding en hanteert bewust een naïeve stijl. Net als andere pop art-kunstenaars verwerkt hij in zijn werk afbeeldingen en andere elementen van de massacultuur.

Peter Blake, Self-Portrait with Badges, 1961, olieverf op hardboard, 174 x 122 cm, Tate Gallery, Londen
Peter Blake, Self-Portrait with Badges, 1961, olieverf op hardboard, 174 x 122 cm, Tate Gallery, Londen

Blake studeerde van 1953-1956 aan het Royal College of Art in Londen. Daar werd een tijdje les gegeven door kunstenaars als Eduardo Paolozzi en Richard Hamilton, de maker van de voor Britse pop art toonaangevende collage What makes today’s homes so different, so appealing? Blake maakte al in deze vroege fase werk dat tot de pop art gerekend kan worden. Veel studenten die in een latere generatie naar deze academie gingen, worden ook beschouwd als Britse pop art-kunstenaars, onder wie David Hockney en de in Amerika geboren R.B. Kitaj.
In de periode 1956-7 maakte Blake een uitgebreide reis door Europa, waarbij hij Nederland, België, Frankrijk, Italië en Spanje aandoet. Vanaf de late jaren vijftig begon hij collages te maken. Intense kleuren en ironie voerden de boventoon in dit werk. Eerder nog dan Andy Warhol, maakte Blake gebruik van jeugdidolen in zijn werk, zoals Elvis Presley, the Beatles en pin-up girls.
Het nostalgisch terugblikken op verdwenen tradities is een belangrijk thema in zijn werk. Uit zijn Self-Portrait with Badges (zie afbeelding) blijkt zijn waardering voor zowel de moderne popcultuur (zie het blaadje ‘Elvis’ dat hij tussen duim en wijsvinger houdt), als voor de historische traditie van het schilderen. Gesuggereerd wordt dat hij dit werk gebaseerd heeft op het achttiende-eeuwse portret The Blue Boy van een bekende Engelse kunstschilder van het rococoThomas Gainsborough. Op het betreffende schilderij is de geportretteerde ook geheel in het blauw gekleed, maar wel in zijde, in plaats van in de populaire spijkerstof. Bekleed met allerlei elementen van de populaire Amerikaanse jeugdcultuur in de vorm van buttons, verwijst de kunstenaar tegelijkertijd naar de traditie van het portretschilderen. Het werk is in het bezit van Tate Gallery in Londen, welke in 1983 een grote overzichtstentoonstelling wijdde aan het oeuvre van Blake.